Test Footer 2

2011/04/29

حل مشكلة الفلوس يا مفلوس ؟؟؟؟؟




محدش يفتكر ان مثلا هحل مشكلة الناس اللى عايزة فلوس او الناس اللى مش عايزة فلوس او حتى الناس اللى الفلوس مش بتشغل بالها ,انما انا هكتب البوست عشان اخد فلوس وبراءة اختراع على الافكار الذكية الخلابة اللى هقولها تحت وعشان كده كل واحد نفسه تسوله ان يقرا البوست ده و يمشى يفتكر اخوه الغلبان -اللى هو انا- باى مبلغ كده بس يكون محترم



المشكلة بتاعت الفلوس قايمة على 3 محاور وانا معرفتى بعلم الاقتصاد بالظبط زى معرفة تامر حسنى عن الفيزياء الحيوية يعنى من الاخر محدش يستقل بيها نرجع بقه للمحاور بتاعتنا المحور الاول هو انخفاض قيمة الجنيه
اسبابه ايه الحكاية العلماء اختلفوا فى اسباب انخفاض قيمة الجنيه فمجموعة قالت ان السبب ان الجنيه غلب الكارنيه وده ادى الى ان الناس بدات تستخدم الجنيه فى كل الامكان اللى بتستخدم فيها الكارنيه مما اضعف من صحة الجنيه وداب من كتر الاستخدام واتشحطط فى المواصلات و المصالح الحكومية فاتقلت قيمته
اما بقه الجورنلجية بتوع المعارضة عندوهما تفسير تانى خالص بيقول ان فى يوم من ذات الايام الجنيه دخل قسم شرطة غلط فاقبله ظابط لطيف جوه وخده عمل معاها الواجب لحد ما قل قيمته وبعتر كرامته وضيع رقمه
اما باقى الراى الراجح عند جميع اهل الاقتصاد ان الجنيه قميته اتقلت لما جت الحكومة تعوموا لانه اضطر يقلع هدومه قدم الناس فاتقلت قيمته



المحور الثانى هو الجنيهات الفضة التى يطلق عليها عامة الشعب اسم الدنانير تيمانا بايام الامير قشتمر الذى كان الدينار فى عصره يشترى ديناصور فبريكة مفيش اخوه وطبعا الفلس الفضة دى خانقة الناس فى مصر اه والله زى بقولكم كده ,وانا عرفت سر من مصدر غير موثق منه ان الحكومة عاملة كده مخصوص عشان تكره الناس فى الفلوس وسيرت الفلوس وشيل الفلوس لكن محدش يقلق انا طبعا عندى الحل


null


المحور الثالث هو انخفاض القيمة الشرائية للفلوس واللى عايز يعرف يعنى الكلام ده يرجع كتاب الاقتصاد بتاع الثانوية او كتاب النقود والبنوك بتاع تجارة او كتاب حياتى يا عين بتع حسن الاسمر وفى الاخر مش هيعرف وهيجلى عشان اشرحله انخفاض القيمة الشرائية للنقود يعنى الجنيه اللى كان زمان ينفع تعمل بيه حفلة عيد ميلاد وتعزم فيها 9 اشخاص دلوتى مبقاش يكفى تركب الميكروباص وانت رايح حفلة العيد ميلاد دى يعنى ما الاخر الفلوس اتقل بركتها والجنيه اللى كان زمان بتنين وتلات دولارات فى العصر الذهبى لمصر اللى هو دلوتى بقه مش بيسوى ربع دولار مخروم بس برضه يا جماعة مش تقلقوا انا عندى الحل اتصل على 0900009999 وانا مش هرد عليك
الحلول بقه عشان الناس بدات تزهق ,انا هحل التلات مشاكل اللى فوق دول بحل واحد بس عبقرية بقه عقبال عندكوا
الحل ببساطة يجماعة اننا هنغلف الجنيه الورق وده عشان نحافظ عليه من التلف والغرق والحرق وبكده الحكومة مش هيبقى ليها حجة فى الفلوس الفضة اللى قارفة الناس وبكده ابقى حليت اول مشكلة ,تانى مشكلة وهى انخفاض قيمة الجنيه اللى اصلا نفس المشكلة التالتة واللى انخفاض القيمة الشرائية للجنيه واللى انا معرفش انا كتبتها مرتين ليها اصلا بس اهو كله كلام ,لما نغلف الجنيه هيبقى اسمه جنيه بس هيكون بجنيه وربع عشان ثمن التغليف ده مين اللى هيحاسب عليه فى الاخر وبكده لما حد فينا يركب اليمكروباص ابو جنيه وربع هيديلوا جنيه مغلف وبس وهكذا وبكد ترجع للجنيه قيمته اللى افتقده من زمان وخد انا جايزة اللى استحقها جايزة الدولة التقديرية زى الدكتور سيد القمينى كده بالظبط


ليست هناك تعليقات:

cc

رخصة المشاع الابداعي
egyptianfree.blogspot.com by blogger هو المرخص لها بموجب المشاع الإبداعي نسب المصنف 3.0 الاصلية الترخيص .

c

c

http://paper.li/A7med_El_Sayed